torsdag den 19. maj 2011

Frøformering af løgplanter

En af mine veninder arbejder i en blomsterafdeling i et supermarked og det er mit held. Hun har selv små børn og har derfor ikke lige overskud til at plante alle de løgplanter, som egentligt bare skulle kasseres, fordi de ikke kan sælges.
I år har jeg fået masser af min påskeliljer samt hvide og blå hyacinter. Jeg glæder mig til næste år, hvor de står og blomstrer fint i min have.

Sidste år fik jeg også en hel del løgplanter bl.a. de hvide her, som jeg ikke aner, hvad hedder?.
Nå men mere fra sidste år: En aften kom jeg til at dvæle ved Søren Ryge på tv. Han ville frøformere en masse perlehyacinter og andre løgplanter således, at de kunne udgøre en hel skovbund i en del af haven. Jeg har flere gange forsøgt mig med at formere lavendler og andet uden det lykkes, men jeg prøvede alligevel sidste år at sprede nogle frø. Og det har givet pote. I år vælter det op med små spirer!!!

Man må endelig ikke tro, at det ikke bliver til noget. Næste år vokser der større planter op og om 2 år blomster de. (Det kan godt være, det er almenviden hos mange?)

I år har jeg samlet frø fra de hvide og i går var jeg så lige ude i skuret (her ligger de til tørre) for at se, om de bliver det noget. Se nu her alle de små frø. Der er 1000-vis! Nu skal der også samles frø fra perlehyacinterne, når de er afblomstret. Jeg kan godt mærke, at der gå lidt ”konen med æggene” i den for mig nu, for hvis det er så let med perlehyacinter og de hvide blomster, hvad så med tulipaner, påskeliljer og?

Som du kan se, har jeg samlet flere forskellige slags frøkapsler. Det ser dog ud til ikke at lykkes med tulipaner og påskeliljer.







Hermed er idéen givet videre. Hvis du også kunne tænke dig en masse små løgplanter i din have, så er det bare om at komme i gang med at samle frøkapsler ind. Læg dem til tørre et mørkt og tørt sted. Spred frøene på det ønskede sted, når de har løsnet sig fra frøskallerne. Vanskeligere er det ikke.

Rigtig god forlænget weekend til jer alle.
Tina:-)

4 kommentarer:

  1. Ja det er et stort arbejde, men dejligt når det giver gevindst. Mine har forskellige planter har fået lov til at sprede sig selv når kapslerne er tørret ind. Både her og i vores sommerhus. Og det er bare så dejligt at se at der er flere for hvert år.
    I sommerhuset er det morgenfruer langs et hegn som får lov til at så sig selv, næsten, de får lidt hjælp af og til, så i sommermånederne lyser det gult og orange og alle skal lige se om der ikke er en der er klar til at plukke eller lidt frø at samle :-)
    Tulipaner og påskeliljer kan du grave op og så tage de små løg der er dannet og sætte ned igen, så kommer der nye planter af dem. God fornøjelse, glæder mig til at se dit blå skovbundstæppe næste år.

    SvarSlet
  2. Tak for tippet, du er heldig at have sådan en veninde :-)

    SvarSlet
  3. @Lene, ja jeg har også frøformeret sommerblomster men aldrig løgplanter, altså før nu.

    @AD ja jeg er også meget glad for hende.

    Det skal da liiige nævnes, at jeg har tilbudt at plante dem i hendes have. Men hun vil gerne vente et år mere, inden den skal stå på haveplaner. Så er jeg selvfølgelig klar på at hjælpe hende. Hun kan jo få en masse frø.
    Tina:-)

    SvarSlet
  4. Lækkert med nyt til haven og så til den pris ;0)
    Go' weekend til dig også ♥♥♥

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar, ris eller ros.