fredag den 20. maj 2011

Camomille x 2!


P.S: Indlægget blev vist alt for meget snak ud fra, at alle lige ved, hvad en Camomille er. Det beklager jeg meget!
En Camomille er et sjal, som er designet af Helga Isager og findes i hæftet ”Amimono Knit collection 2010”. Du kan se meget mere lige her. Der findes rigtig mange udgaver af Camomillen rundt om i Blogland.





Så er jeg blevet færdig med min petroleumsfarvet Camomille og er ikke helt tilfreds med den.
Den er blevet lidt for lille!  Desuden løb jeg tør for den lyse petroleumsfarvet og (imod min vilje) strikkede jeg kanten færdig med 2 tråde mørk petroleum.
Måske skulle jeg give den kvaste for at øge længden lidt?



Fakta for den petroleumsfarvet.
Mål: 154 cm bredt og 46cm midt på.
Antal takker: 60.
Pind nr. 4,5 og kant på nr. 4,0 samt hæklenål nr. 3,0.
Forbrug: 179 gram i alt heraf ca. 40 gram til takker samt ca. 5 gram til hæklet kant.
Garn: Højlandsuld i Mørk petroleum og petroleum fra garnudsalg.dk.
Særligt: Jeg har strikket forud og bagud i den først og sidste maske, for at få en pænere kant.


Den grå Camomille.
Jeg fik en idé om at skiftevis strikke med den lyse og den mørke grå, når der strikkes med 1 tråd. Jeg er vild med de striber, som det giver.


Kanten blev i første omgang ikke, som jeg ville have den. Ved at bruge både lys og mørk grå kom kanten til at ligne ragsokker for meget!
Så selvom jeg var over halvvejs, trævlede jeg den op og strikkede den med 2 tråde lys grå.
Jeg er vældig godt tilfreds med den grå Camomille, selvom den er blevet lidt for stor.




Fakta for den grå.
Mål: 225 cm bredt uden kvaste og 62cm midt på.
Antal takker: 69.
Pind nr. 5,5 og kant på nr. 5,0 samt hæklenål nr. 3,5.
Forbrug: 266 gram i alt.
Garn: Højlandsuld i lys og mellem grå fra Garnudsalg.dk.
Lys grå lammeuld fra New Zealand, kun brugt til takker.
Særligt: Jeg har skiftet mellem den lyse og den mørke grå, hvor der kun er strikket med en tråd.
Udtagningerne i kanten er lavet ved at strikket forud og bagud i den først og sidste maske.
Udtagningerne midt på sjalet er lavet ved at strikke op i lænken lige før og efter de 3 midtermasker.

Så er det slut med Camomiller for denne gang. Der er gang i et nyt strikkeprojekt, mere om det senere.

Håber i nyder det gode vejr.

TinaJ

4 kommentarer:

  1. Kommer til at nynne: En er for lille og en er for stor. Tillykke med dinne 2x Camomille. De er meget smukke begge to.
    Dejlig dag, hvor jeg også har overgivet mig til camomille på terrassen efter at staudebedet er blevet fri for forstyrrende elementer.
    Nyd resten af dagen.
    Jane

    SvarSlet
  2. Tina de er da SKØNNE! Aner ikke hvad en camomile er, men for søren det ser lækkert ud! Hvor mon man finder den opskrift? Ravelry måske??

    SvarSlet
  3. Jeg synes altså de er super-flotte begge to.
    KH hanne

    SvarSlet
  4. Hvor er det nogle smukke sjaler, begge to!

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar, ris eller ros.