mandag den 4. april 2011

How to make… Maskemarkører

Eftersom jeg har fået en del henvendelser (kommentarer og mails) angående, hvordan jeg laver mine maskemarkører, får i lov til at følge med i, hvordan jeg har lavet et par stykker her til morgen.
Jeg bruger smykkewirer, perler og wirelåse.
Af værktøj bruger jeg kun en knivtang, udelukkende fordi min fladtang er blevet væk.
Klip ca. 10-12 cm smykkewire af. Jeg bruger en 0,3 mm, da den er meget tynd og let gilder hen over strikkepindene (elastik og snor glider ikke let over pindene). Desuden var det den, som lå i min kasse med smykketing.
Sæt mindst en perle på wiren, inden du bøjer wiren sammen og sætter en perle over begge ender. Grunden til at jeg sætter en lille perle på først er, at den virker som en stopper således, at fimoperlen ikke smutter af wiren igen.
Sæt nu de perler på begge ender, som du ønsker.
Klem wirelåsene på begge ender af wiren. Jeg klemmer et lille X over låsen, så sidder den godt fast.
 
Hvis det er helt rigtigt, skal man vist bøje wiren, inden man sætter låsen på, men det er altså lidt besværligt for mig.
Klip de overskyende ender af.



Man kan også stikke begge ender i samme lås. Se dem, som ligger helt til højre


Egentligt er det samme princip, som jeg laver mine charms efter.


  
Efter jeg er kommet i gang med at bruge dem, kan jeg slet ikke undvære dem. Som i kan se har ”nød lært strikker at bruge værktøj”. Her har jeg brugt værktøjet fra mine knitpro strikkepinde som maskemarkører.

Jeg bruger maskemarkørerne til marker, hvor jeg skal tage ind eller ud, starte og slutte mønster. På denne måde slipper man for en hel masse tællen.

Rigtig god fornøjelse...
Tina:-)

PS. Man skulle kunne klikke på billederne og se dem stører.

5 kommentarer:

  1. Hej Tina.
    Hvor er de fine.
    Ja, det ser jo forholdsvis nemt ud ....
    MEEEN det er nemmere at købe nogen af dig hvis du har nogen til salg - har du det ???
    Fortsat god dag
    KH Hanne

    SvarSlet
  2. hej Tina
    Dejligt du har lyst til at vise ....
    jeg troede det var mere indviklet end som så... måske man skulle forsøge sig til små gaver...
    jeg har nemlig selv købt mig til mine...
    kh♥

    SvarSlet
  3. Hej Hanne

    Hvis ikke Tina har nogle til salg har jeg lavet nogle - 10 stk. for 10 kr + porto se her:

    http://bilgaardkreative.blogspot.com/2011/03/kreativiteten-blomstre-pa-en-dejlig.html

    Du skriver bare hvis det er - min mail står på bloggen.

    SvarSlet
  4. @Hanne og Marianne.
    Randi har nogle rigtigt fine maskemarkører til salg her:

    http://mit-pusterumsbix.blogspot.com/p/blog-page.html

    Jeg har ikke fået lavet nogen til salg endnu, men det kan være det kommer:-)
    Det er ikke så svært, I er jo begge super til at lave de små detaljer.

    Knus Tina:-)

    SvarSlet
  5. Tina de er rigtig fine
    Godt at se at perlerne fra blogtræf kunne bruges til dette også..

    Men egentlig ville jeg takke for at du overhovedet fortalte hvad en maskemarkør er for noget.. Det anede jeg ikke. Jeg er jo ikke den store strikker...

    fnis..

    Lone

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar, ris eller ros.