onsdag den 2. februar 2011

Søsterhygge og sushi

I weekenden havde vi besøg af mine 2 halv-søstre og som Jonas siger ”Mor giver det så en hel søstre”.  Egentligt går jeg ikke op i, om de er hele eller halve, for mig er det mine søstre. Den ene har jeg fælle mor med og hun er helt blond, den anden har jeg fælles far med og hun er halv kineser.
Fælles for os alle (vi har en søster mere og 2 brødre) er, at vi er vilde med sushi. I lørdags skulle vi for første gang lave sushi sammen. Under kyndig vejledning af Lee Ann (halv kineser) fik jeg købt ind, så jeg også fremover kan lave sushi selv.
Rognen er fra den laks, Jonas fangede i Gudenåen i efteråret.


Nøj hvor blev det bare lækkert. Det er absolut ikke sidste gang jeg laver sushi. Jeg har tidligere været bekymret for at rode mig ud i at lave sushi selv. Men det er faktisk ikke så svært.







Vi har brugt:
Grønt:
Avokado, gulerødder, agurk, rød peber og sukkerærter.
Fisk:
Laks, hellefisk, tun, krebsehaler, lakserogn og krabbestænger.
Derudover wasabi, syltet ingefær og soyasovs.
Rigtige sushi-ris, sushi-eddike, tang og tofupakker.

Tips:
  • Når man blander sushi-eddiken i risene klister de meget mere.
  • Smør en tyndt lag ris i kanten af tanget, så klistre det bedre sammen. 

Næste gang skal jeg dog huske:
1 Man skal bruge rigtig meget ris (250 gram ukogt pr. person), altså meget mere end jeg havde regnede med.
2 Mere tid. Eller koge risene i god tid.

Mums siger jeg bare.

Oven på et 6 dages migræneanfald var det lige, hvad jeg trængte til. Søsterhygge og sushi.
Tina:-)

8 kommentarer:

  1. Uhmm det ser rigtigt lækkert ud.

    SvarSlet
  2. Man bliver da helt sulten. Synes tit det kan være svært at få presset rullen ordentlig sammen, så den holder, når man løfter den, men måske fylder jeg bare for meget i dem.

    De ser rigtigt pyntelige ud, dem med en halv sukkerært over dem.

    Hvad indeholder de forskellige ruller på billedet; desværre kan man ikke gøre billedet større ved at klikke på dem.

    SvarSlet
  3. Det lyder til at I har hygget jer !! Jeg har ikke prøvet at lave/spise sushi endnu. Jeg ved ikke hvorfor men jeg vil altså hellere ha en stegt rødspætte.
    Fortsat god dag
    Kh Hanne

    SvarSlet
  4. Årh hvor lyder det bare hyggeligt! Og det ser vildt lækkert ud!

    SvarSlet
  5. Tak det var rigtigt hyggeligt.

    Jeg har gjort billederne lidt større og udvidet med tips.

    Tina:-)

    SvarSlet
  6. Sushi er SÅ lækkert! Vi laver det også selv... så får man det lige som man vil have det ☺

    Jeres ser nu noget mere avanceret ud... rigtig mums ☺

    SvarSlet
  7. Det smukkeste mad, der findes.

    Glædelig onsdag.
    Kirsten

    SvarSlet
  8. Det var bare en rigtig hyggeweekend med masser af god mad og rigeligt med slik :) Hils dine fantastiske tre drenge!

    Knus,
    Lee Ann

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar, ris eller ros.