fredag den 14. januar 2011

DIY på babybold

FØRST
Jeg er meget overrasket over alt den positive respons, jeg har fået på
min blog. TAK for det, det varmer meget. Der skal lyde et
varmt velkommen til jer alle.

Da jeg lavede indlægget med ting til Ella, skrev jeg, at man kunne få opskriften på babybolden ved at sende mig en mail. Det er der mange, som har gjort. Men der er lidt problemer med at få babybolden syet sammen. Derfor har jeg lavet en lille DIY på bolden. Hvis du bruger min DIY, vil jeg meget gerne have en tilbagemelding på, om DIY'en er til at forstå.
Du kan stadigvæk få mønstret på babybolden ved at sende mig en mail på tina@jo-ba.dk

DIY på babybold
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg IKKE har udviklet babybolden, men, at mønstret er en gammel kending. Jeg aner ikke, hvor jeg har mønstret fra eller hvem, der har udviklet det.
Rigtig god arbejdslyst:-)


  • Start med at klippe/skære 12 sæt trekanter til bolden. Et sæt består af en kile og 2 trekanter.
  • Sy først kilen fast på begge trekanter (ret mod ret).
  • Sy derefter siderne sammen i trekanten. HUSK et lille hul til at vende trekanten i.
  • Vend trekanten med retsiden ud af.
  • Stryg trekanten (så er det lettere at sy det lille hul sammen og bolden bliver pænest)
  • Fyld trekanterne med fiberfyld og sy vendehullerne sammen.
  • Læg trekanterne op, sådan som du ønsker bolden skal se ud. Prøv dig frem med forskellige løsninger.


Øverst: billede 2 og 3 hvor 4 trekanter syes sammen i top og bund

  • Nu skal du til at sy bolden sammen. Det er kun hjørnerne, som skal syes sammen. (Altså ikke siderne, som jeg har set gjort på de håndsyede modeller. Det er slet ikke nødvendigt) 
  • Start med at sy 4 trekanter sammen i top og bund (billede 2 og 3)
  • Sy derefter 4 trekanter fast som en midterplade .
  • Sy de sidste 4 trekanter sammen i top og bund, igen som på billede 2 og 3.


  • Sy nu de sidste 4 trekanter fast på midterpladen.
  • Først syes bolden sammen i midten. Det kan god være noget bøvlet, så tag en dyb indånding.
  • Så syr du de sidste hjørner sammen.
  • Upti vupti og du har en babybold.
Flot klaret:-)


Hvis du sender mig et billede af din babybold, så vil jeg senere lave et indlæg med de forskellige babybolde, som bliver fremstillet derude.


Rigtig god weekend
Tina:-)

4 kommentarer:

  1. Tak for de fine billeder! Jeg er ny læser af din blog. Først var det navnet der sprang i mine nysgerrige øjene, men så så jeg indholdet, og .... WAUW!! Du er endnu en af de dygtige kreabloggere!
    Nu holder jeg også øje med dig ;) Smukke ting dine hænder laver.

    SvarSlet
  2. Oi, dette var spennende! Kanskje jeg skal forsøke meg på en sånn en? Ruthe

    SvarSlet
  3. Flot babybold! Vi har en i sort/ sort med sølvfelter- og bjælder på, syet godt fast helt inde ved midten. Vi fik den af vores synskonsulent til vores næsten blinde datter, da kons. kom på sit 1. eller 2. vejledningsbesøg i november 2004- og vores datter har været superglad for den.
    Mvh. Joan, som vist er det man kalder håndarbejdeanalfabet- jeg kan hverken strikke, sy, hækle eller brodere, men pyt, så kan jeg bare noget andet :o)

    SvarSlet
  4. sikke flot hjemmeside jeg skriver til dig da min datter arbejder i vuggestue har lavet op til flere bold men nu er mønstret blevet væk håber du vil være os behjælpelig med et nyt.

    med venligst ellis.bedsted@gmail.com.

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar, ris eller ros.