søndag den 12. december 2010

Filtet tørklæde

For første gang, siden jeg gik på seminaret, har jeg filtet på silke. Det blev til et tørklæde i blå og grønne nuancer på sort silke. Farverne er valgt ud fra, at tørklædet skulle passe til den silkekjole, jeg skulle have på til min nieces barnedåb.

Sammen med 3 andre søde piger var jeg på et aftenskursus hos kunsthåndværkeren Sanne. Aftens formål var udelukkende, at vi skulle have et skønt tørklæde med os hjem. Det fik vi alle 4, desværre havde jeg ikke kameraet med.

Sanne har de skønneste farver både i silkestofferne og merinoulden. Ulden er delt i bundter, hvor farverne skifter. Jeg valgt et bundt, hvor farverne skifter fra helt mørk blå over i petroleumsfarvet og videre grøn. Ovenpå ulden er der lagt effekttråde af silke. Silketrådene ligger ligeledes i små bundter, hvor farverne skifter i samme farveskalaer som ulden.


Vi kunne slet ikke vælge mellem alle de smukke farver og kombinationerne er jo uendelige, så vi var da nødt til at købe uld og silke med hjem til flere tørklæder. Udover at filte på silke, filter Sanne også på gase, så jeg har selvfølgelig også købt ind, så det også kan prøves.

Ved at filte uld på silke, får man en helt speciel effekt på bagsiden. Ulden trækker sig sammen og krøller silken. På bagsiden kan man se, hvordan ulden er filtet igennem silken.

At filte tørklæder er klart noget der skal eksperimenteres videre med.

Tina :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar, ris eller ros.